ع. کرمی پنجشنبه 29 مرداد 1394 04:20 ق.ظ نظرات ()

علائم آخرالزمان

خَسف:

از نشانه های آخرالزمان و به معنای فرو رفتن در زمین و زیر آوار ماندن به وسیله ی زلزله ، سیل ، طوفان ، موشک ، بمباران و جز آن ها است.(1)

در روایتی آمده است که سه خسف روی می دهد:یکی در مشرق ، دیگری در مغرب و سومی در جزیرة العرب(2).

و نیز می خوانیم:خسفی در حله و بصره واقع می شود و مردمان بسیاری نیز کشته می شوند.(3)

خَسف بیداء:

خَسف به معنای فرو رفتن و پنهان شدن است(4). و «بیداء» نام سرزمینی است که میان مکه و مدینه.ظاهرا منظور از «خسف بیدا» آن است که سفیانی با لشکری عظیم به قصد جنگ با مهدی(عج)عازم مکه می شود ، در میان مکه و مدینه در محلی که به سرزمین «بیداء»معروف است ، به گونه ی معجزه به امر خداوند در دل زمین فرو می روند(5).این حادثه از نشانه های حتمی ظهور بیان شده است.

امیر مومنان ، علی بن ابی طالب می فرمایند:«مردی از خاندان من ، در سرزمین حرم قیام می کند ، چون خبر ظهور وی به سفیانی می رسد ، وی لشکری از سپاهیان خود را برای جنگ ، به سوی او می فرستند ، ولی سپاه مهدی(عج) آنان را شکست می دهد ، آن گاه خود سفیانی با لشکریان همراه ، به جنگ وی می روند و چون از سرزمین بیداء می گذرند ، در زمین فرو می روند و جز یک نفر ، که خبر آنان را می آورد ، همگی هلاک می شوند»(6)

گرچه حادثه ی «خسف» در منطقه ی «بیداء» و در مورد لشکر سفیانی واقع می شود ، ولی در برخی روایات ، غیر از خسف در بیداء ، از خسف در مشرق و خسف در مغرب نیز یاد شده است ، (7) و این نشانِ آن است که در سایر نقاط زمین نیز چنین حوادثی رخ می دهد و به امر خداوند ، بخشی از دشمنان مهدی(عج)بدین وسیله نابود می گردند(8)

قذف:

از نشانه های آخرالزمان و به معنای پرتاب چیزی از مکانی به مکانی اس(مانند:بمباران ، سنگباران ، موشک های زمین به زمین و امثال آن ها(9))

در روایتی از رسول خدا(ص)می خوانیم:در آخر الزمان خسف ، قذف و مسخ واقع خواهد شد(10) و نیز آمده است:در میان بنی اسرائیل هیپ حادثه ای رخ نداده است ، جز این که در میان امت من نیز نظیر آن روی خواهد داد حتی خسف ، قذف و مسخ.(11)

مسخ:

مسخ به معنای دگرگونی سیرت و صورت چیزی به شکلی جز آن چه هست(مبدل شدن انسان دو پا به حیوان چهار پا)ومسخ یکی از نشانه های آخرالزمان ذکر شده است(12).در حدیثی از پیامبر اکرم(ص)آمده است که از این امت نیز ، گروهی مسخ می شوند و به صورت های گوناگون در می آیند ، یکی از این گروه طبقه ی دانشمندان درباری است و دیگری لهو و لعب.(13)

پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرمودند:«قومی از این امت ، شب را در کنار سفره ی طعام و شراب و لهو و لعب سپری می کنند و بامدادان به صورت میمون و خوک در می آیند(14).پیشوای ششم در تفسیر آیه ی شریفه««و لنذیقنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاکبر»»(15) پیش از عذاب بزرگ از عذاب کوچک به آن ها می چشانیم ، فرمود:«چه ذلت و خواری ای بالا تر از این که انسان در میان خانه و خانواده اش در کنار سفره باشد و ناگهان اهل خانه گریبان چاک کرده و ناله سر دهند.مردم بپرسند:چه شده!؟گفته شود:این فلانی است ، همین الان مسخ شد!ابوبصیر از آن حضرت پرسید:این فجایع پیش از قیام قائم(عج)روی می دهد یا بعد از قیام او؟فرمود:پیش از قیام او.(16)

در پاره ای از روایات ، سخن مسخ شدن بدعت گزاران به صورت میمون و خوک آمده است.(17)


پی نوشت ها و اسناد:

1:روزگار رهایی ، جلد 2 ، صفحه 854.

2:بحار الانوار ، جلد 51 ، صفحه ی 70/الزام الناصف ، صفحه ی 64.

3:محجة البیضاء ، جلد 4 ، صفحه ی 343/بحارالانوار ، جلد 52 ، صفحه ی 220.

4:لسان العرب ، جلد 9 ، صفحه ی 67.

5:غیبة نعمانی ، صفحه ی 252.

6:تاریخ غیبت کبری ، صفحه ی 521.

7:وافی ، جلد 2 ، صفحه ی 443/منتخب الاثر ، صفحه ی 442.

8:برترین فرهنگ مهدویت در مطبوعات ، صفحه ی 224.

9:روزگار رهایی ، جلد 2 ، صفحه ی 854.

10:نهج الفصاحه ، جلد 2 ، صفحه ی 272/ینابیع الموده ، جلد 3 ، صفحه 146.

11:بحار الانوار ، جلد 53 ، صفحه ی 131.

12:بحار الانوار ، جلد 53 ، صفجه ی 131.

13:الزام الناصب ، صفحه ی 185.

14:بشارة اسلام ، صفحه ی 176.

15:سوره ی سجده ، آیه ی 21.

16:غیبة نعمانی ، صفحه ی 143/بحار النوار ، جلد 52 ، صفحه ی 241/الزام الناصب ، صفحه ی 177.

17:الزام الناصب ، صفحه ی 185.


منبع : موعود نامه(فرهنگ الفبایی مهدویت)/مجتبی تونه ای